דיספרקסיה

מעוניינים לעזור לילד שלכם?
כן, אנו מעוניינים לקבל הדרכה וייעוץ!

  רח' רמז 1. קרית טבעון

דיספרקסיה – ליקוי התפתחותי בקואורדינציה. קושי בהתארגנות ובתכנון תנועה, קשיי למידה ספציפיים בתכנון של מיומנויות מוטוריות עדינות וגסות. ישנם ליקויים בתפקוד של תכנון וארגון תנועה, קושי לבצע פעילויות ברצף. 

לילד הסובל מדיספרקסיה חסרה יכולת לתכנן, להתארגן ולבצע רצף של תנועות מותאמות, כלומר: תכנון, ארגון וביצוע בצורה אוטומטית. לילד הסובל מדיספרקסיה ישנם קשיים בתכנון (רעיון, idea ), בדרך (כיצד לעשות) וביצוע עצמו. תחומי לימוד המושפעים מקיומה של דיספרקסיה הם איות וקריאה, קושי בחלוקת מילים לצלילים/ הברות; כתיבה ;העתקה מהלוח; ארגון עבודות, כתיבת עבודות.

איות וקריאה, קושי בחלוקת מילים לצלילים/הברות – הקושי נובע מדיספרקסיה שפתית ,(וורבלית) ,וישנם קשיים בהגייה לקויה של מילים. בנוסף לכך ישנם קשיים בבליעה ואיטיות באכילה. כשמדובר בתהליך הקריאה, דיספרקסיה חזותית – מוטורית מקשה על היכולת לרכוש, לארגן ולדרג את המידע החזותי. קשיים במעקב חזותי משפיעים על הנעת העיניים לכיוונים שונים בתנועות מתואמות ובשטף. הילד מתקשה לשמור על קשר חזותי רציף עם חומר קריאה; הילד עלול לאבד את המיקום בטקסט. התלמיד עלול להוסיף או לדלג על מילים, לאבד את השורה.

כתיבה – דיספרקסיה גראפומוטורית מקשה בתכנון תנועה וזה ישפיע על הכתיבה. הקשיים הם בתכנון תנועות עדינות ובארגון ובשליטה הקשורים בתנועות של כך היד. ישנם קשיים הקשורים בבעיות יציבה ובייצוג המדויק של יחסי המרחב של אותיות/מילים.(עיצוב אותיות, לחץ בעת הכתיבה).

העתקה מהלוח – כתוצאה מקשיים במיקוד ראייה.

ארגון עבודות, כתיבת עבודות – הדורשות ציור צורות ותרשימים במקצועות כמו: ביולוגיה, פיסיקה, גאוגרפיה, כימיה, היסטוריה וכו'. הקושי הוא ביחסי מרחב, בתכנון והתארגנות וכתוצאה מכך ישנן בעיות בארגון החומר, בציור הן צורות והן תרשימים, קושי באגון מרחב אישי.

 

ביבליוגרפיה:

  1. יזדי-עוגב, א., (1998). דיספרקסיה והפרופיל הייחודי של קשיים בלמידה. מקראה. חינוך פרטים עם בעיות למידה, עמ'63-66.
  2. יזדי-עוגב,א., (1995).התפתחות ולמידה מוטורית תקינה מול לקויה: היבטים תיאורטיים ויישומיים, מכון וינגיט לחינוך גופני ולספורט.
דילוג לתוכן